Allmänna villkor
Beställning
Alla beställningar måste göras via webbutiken på webbplatsen eller via e-post. Vi tar inte emot beställningar eller glasmätningar via telefon. Det ligger i båda parters intresse att beställningen är skriftlig. Leverantören bekräftar alla beställningar.
Leverans av produkter
För eventuella skador som kan uppstå under transporten ansvarar leverantören genom att debitera kunden för fraktkostnaden. Beställaren är skyldig att inspektera de levererade produkterna vid ankomsten och att notera eventuella skador på fraktsedeln. Om produkten uppvisar skador som inte har upptäckts vid leveransen har kunden fem dagar på sig att skriftligen reklamera bristerna till info@glassfactory.fi. Efter detta upphör reklamationsrätten för transportskador. Leveranstiden för produkterna är 2-5 veckor, om inte annat avtalats. Frakten för produkterna inkluderar leverans till gården i slutet av vägen, eventuell avhämtning måste avtalas separat. Beställningar levereras i regel på vardagar kl. 8-16. Transportföretaget kommer överens om leveranstiden i förväg, om leveransen inte lyckas på grund av kunden kommer en extra avgift att debiteras för den nya leveransen. För att säkerställa att du kan ta emot din beställning debiterar transportföretaget för den extra lagringstiden.
Glasstandarder och garantivillkor
Det är 2 års garanti på produkterna. Garantin täcker tillverkningsfel och produktfel, exklusive normalt slitage och glaskross. Om de strukturer som glasen är fästa i har flyttats eller är levande, t.ex. på grund av temperatur, gäller inte garantin. Observera att speglar inte är resistenta mot fukt. Garantin ersätter inte oxidation från speglar på grund av fukt. Vid tillverkning av glas är måttoleransen +/- 1 mm. Vi följer garantivillkoren från Finska Planglasföreningen. Nedan följer de viktigaste standarderna relaterade till glasets utseende:
8.1 Olika glas och glasprodukters kvalitet bedöms i enlighet med gällande SFS-EN-standarder och följande är de viktigaste punkterna i kvalitetsbedömningen. Mer detaljerad information finns på standarder.
8.2 Floatglas (och speglar), SFS-EN 572-2: Enkelt, obelagt floatglas får inte orsaka störande bildförvrängning när det betraktas från en 45 ° vinkel och på ett avstånd av 4,5 m. Andra fel beaktas på ett avstånd av 2 m vinkelrätt mot glasytan i normalt dagsljus som inte orsakar reflektioner (spridd ljus). Vid denna betraktelse är linjära och breda fel samt punktfel ø 3 mm inte tillåtna. Antalet tillåtna punktfel beror på glasets storlek och felets ø.
8.3 Värmebehandlat säkerhetsglas, SFS-EN 12150-1.2: Glasets totala nedböjning kan vara 3 mm / 1000 mm och den lokala nedböjningen 0,5 mm / 300 mm. Glasens kanter kan vara skarpkantade (TSH), grovkantade (RRH) eller blankkantade (KRH).
8.4 Laminerat glas och laminerat säkerhetsglas, SFS-EN 12543 och SFS-EN 14449: Glaset kan ha punktdefekter. Det tillåtna antalet defekter med ø 0,5...1 mm och ø1...3 mm beror på antalet lamineringsskikt och glasets yta. Fel med en ø på 3 mm eller mer är inte tillåtna. Linjära fel <30 mm är tillåtna. Ett linjärt fel på mer än 30 mm är tillåtet när glasstorleken är > 5 m2. Hål och rynkor i lamineringsfilmen är inte tillåtna i det synliga området av glaset efter installationen, men i områden som är "dolda".
Fakturering
Alla produkter som vi säljer är specialtillverkade och har ingen bytes- eller returrätt. Betalning för produkterna sker via Klarna.
Ansvar
Vi är inte ansvariga för indirekta skador. Om det föreligger ett fel i de produkter vi levererar ersätter vi endast den del av materialet som är defekt. Samtliga produkter är måttbeställda och har ingen bytes- eller returrätt. Vi ansvarar inte heller för oväntade förseningar eller force majeure i produktion eller transport.
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar.